Mission
To educate high-quality public accountants with skills that allow them to grow and develop accounting sciences. All the above through disciplinary, comprehensive and interdisciplinary training. Professionals with curricular flexibility and foundation in values ??and principles in coherence with the investigative processes and the projection to the community.
Vision
In seven years, the Public Accounting program of the University of Magdalena will be a program accredited by high quality at regional and national level; characterized by its academic processes and the social commitment of its teachers, students, and graduates in the business and research fields internationally.
History
From 2000 or earlier, the University of Magdalena, in order to build up the development of the region, began to study the strengths and weaknesses of its environment to exploit the potential and improve the living conditions of its inhabitants using the academy as a driving force.
This same dynamic evidenced the need to offer a Public Accounting Program, attached to the Faculty of Business and Economic Sciences. In the first instance, the institution decided to make an agreement with the University of Cartagena that has a trajectory and regional prestige in the discipline. In this agreement signed on August 18, 1999, the University of Magdalena undertook to develop the curriculum, profile, and guidelines for the degree that the University of Cartagena used, in addition to selecting teachers and financial management.
According to the above and after observing the community acceptance this academic proposal, the university decided to create the Public Accounting Program, in the first instance, the faculty offered only evening classes in order help the working population to complete their higher education studies. Later, on March 22, 2000, through the Higher Education Agreement 004, the institution created the public accounting academic program of professional training; subsequently the government assigned the code ICFES No. 121346570834700111200 for the night shift with 11 semesters and a curriculum approved by the Academic Agreement No. 033 of July 22, 2002. "Which approves the Public Accounting program curricular development and organization".
Facing the Decree 2566 of 2003 "Which establishes the minimum conditions of quality and other requirements for the offer and development of Higher Education academic programs, and other dispositions issued", the Public Accounting Program began to work in the obtaining of the Qualified Registry that guarantees the minimum quality conditions for its operation. The university studied the curriculum and modified it for the third time, obtaining acceptance regarding the research axis.
After this event, the curriculum was modified again in 2012 based on the results of the self-assessment process to renew the registration, allowing the student flexibility in the choice of subjects to be taken per semester as well as strengthening the professional component.
Organizational Chart
Organigrama
El programa de Contaduría Pública trabaja en conjunto con dos instancias superiores (Vicerrectoria Académica y Facultad de Ciencias Empresariales y Económicas). Además, cuenta con un consejo de programa y un comité de Autoevaluación, Acreditación y Aseguramiento, en donde se toman decisiones para la reglamentación de procedimientos dentro del mismo, también se dispone de la coordinación del Consultorio Empresarial y Contable.
Relevant documents
Plan de Estudios
Plan de estudios actualizado del programa de Contaduría Pública
Educational objectives
Objetivos educativos del programa
El programa busca proporcionar una educación integral que combine estándares nacionales e internacionales, formando Contadores Públicos competentes en el uso de herramientas tecnológicas modernas, como software contable y bases de datos, así como también preparar a los profesionales para operar en un entorno globalizado mediante la enseñanza de las actividades propias del ejercicio de sus funciones aplicando las técnicas y procedimientos contables con base en Normas Internacionales de Información Financiera (NIIF-NIC) y capacitado para ejercer control y fiscalización del patrimonio del ente económico con base en Normas Internacionales de Auditoria y Aseguramiento (NIAS).
La ética y la responsabilidad social son pilares fundamentales dentro del currículo del programa inculcando valores de integridad y compromiso con todos los actores, lo cual consideramos es uno de los fines principales de la contaduría como es el de dar fe pública sobre los hechos económicos y financieros de cualquier tipo de organización y para responder con fundamento a los principios éticos y morales que orientan nuestra profesión.
Student outcomes
Resultados de Aprendizaje
ÁREAS DE FORMACIÓN PROFESIONAL | Resultados de aprendizaje a nivel del Plan de Estudios | ||||||
Contabilidad | RA1 | Aplica los conceptos, politicas y procedimientos contables en las organizaciones, haciendo uso de diferentes herramientas tecnologicas, con fundamentación en la ética profesional y la responsabilidad social. | |||||
Finanzas | RA2 | Construye informes o documentos financieros para grupos de interés internos y externos que contribuya para la toma de decisiones. | |||||
Tributación | RA3 | Aplica la normatividad tributaria y su estructura básica en el contexto de las obligaciones formales y sustanciales de personas naturales y jurídicas, con apoyo de la tecnología. | |||||
Control | RA4 |
Desarrolla pruebas e investigaciones en el campo de la contabilidad para ejercer control y fiscalización sobre los hechos económicos y financieros . |
|||||
Gestión | RA5 |
Implementa sistemas de gestión y de información gerencial, con el fin de tomar decisiones administrativas o financieras, fundamentadas en los principios de la dirección estratégica |